Wzory szydełkowe

I. Wzór na prostą i ładną opaskę na szydełku

opaska_wzor

W zależności od materiałów, trzeba dostosować dany wzór. Ja używałam:

szydełka 5 mm

włóczki na druty 4-4,5 (tak podaje producent)

Używając cieńszej włóczki, trzeba dorobić oczek w początkowym łańcuszku (warto przymierzyć, czy dana szerokość opaski będzie odpowiednia dla nas i zakryje ucho). Jeśli chcę dodać jakiś element ozdobny do opaski, np. kwiatek, wówczas robię szerszą opaskę, ale to kwestia gustu.

1. robimy ścieg łańcuszkowy (łańcuszek początkowy) – na 14 oczek

2. robimy oczko ścisłe ( dla tych, co poruszają się także w angielskim nazewnictwie – chodzi mi o single crochet, czyli sc) w 2 oczko od końca łańcuszka, powtarzamy po jednym oczku ścisłym w każde oczko łańcuszka do końca (powinno być 13 oczek), po skończeniu rzędu dodajemy jedno oczko i przekręcamy robótkę

3. robimy oczko ścisłe w pierwsze oczko (które było zakończeniem poprzedniego rzędu) i oczka ścisłe we wszystkie pozostałe oczka (13 oczek)

4. po skończeniu rzędu dodajemy jedno oczko i przekręcamy robótkę, powtarzamy rzędy 3 i 4 aż osiągniemy upragnioną długość opaski

5. zakańczamy robótkę pozostawiając dłuższy odcinek włóczki, wplatamy koniec włóczki z jednej strony, a dłuższym kawałkiem zszywamy oba końce opaski.

I tak oto mamy najprostszą opaskę. Można oczka ścisłe zastąpić słupkiem czy półsłupkiem, albo mieszać je – robiąc jeden rządek oczek ścisłych, drugi słupków, potem znowu oczek ścisłych, itd. Opaska też będzie się świetnie prezentować!

II. Wzór na Czapkę Basket

Podany wzór można odpowiednio dopasować zarówno do rozmiaru, jak i grubości włóczki. Ja używałam szydełka 5 mm oraz włóczki ( 4,5 – 5 ).  Z podanego wzoru wychodzi czapka o uniwersalnym rozmiarze, jeśli włóczka jest rozciągliwa.

1. zaczynamy od „magicznego kółka” (ang. magic ring), można też zrobić 4 oczka łańcuszka i zrobić oczko ścisłe zamykające do pierwszego oczka – do powstałego kółka robimy 12 słupków (ang. double crochet – DC), kończymy oczkiem ścisłym zamykającym do pierwszego słupka

2. 3 oczka łańcuszka, od przodu ( czyli wbijamy się szydełkiem od przodu wokół słupka z wcześniejszego rzędu i wyprowadzamy szydęłko od tyłu w kolejnej luce) robimy 2 słupki wokół tego samego słupka z wcześniejszego rzędu, potem od tyłu ( czyli wbijamy się od tyłu robótki, kierując szydełko do siebie) 1 słupek w kolejnym słupku, od przodu 2 słupki wokół jednego słupka z wcześniejszego rzędu, potem od tyłu 1 słupek, kontynuujemy do końca, zakańczamy oczkiem zamykającym ścisłym

3. 3 oczka łańcuszka, od przodu 1 słupek wokół 1 słupka, od przodu 1 słupek wokół 1 słupka, od tyłu 2 słupki wokół jednego słupka, powtarzamy schemat do końca, oczko ścisłe zamykające

4. 3 oczka łańcuszka, od przodu 1 słupek w pierwszym słupku, 2 słupki w drugim słupku, od tyłu 1 słupek w kolejnym słupku, 1 słupek w następnym słupku, oczko ścisłe zamyk.

5. 3 oczka łańcuszka, od przodu 1 słupek wokół pierwszego słupka, 1 słupek wokół drugiego słupka, 1 słupek wokół trzeciego słupka, od tyłu 1 słupek wokół pierwszego słupka, 2 słupki wokół drugiego, na koniec rzędu ścisłe oczko zamyk.

6. 3 oczka łańcuszka, od przodu 1 słupek wokół pierwszego słupka, 1 słupek wokół drugiego słupka, 2 słupki wokół trzeciego słupka, od tyłu 1 słupek wokół pierwszego słupka, 1 słupek wokół drugiego słupka, 2 słupki wokół trzeciego słupka.

W tym momencie kończy się pierwsza warstwa wzoru – teraz odwracamy schemat: tam, gdzie było wkłucie od tyłu, będzie od przodu, a tam, gdzie było od przodu, będzie od tyłu, aby wzorek się odwrócił. Najlepiej kontynuować w jedną stronę przez 4 rzędy. Od tego momentu już nie trzeba rozszerzać, więc kontynuujemy 1 słupek w 1 słupek.

Miłej pracy i świetnych efektów!

Monika

Reklamy

2 uwagi do wpisu “Wzory szydełkowe

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )